Algebra pk


Välkomna till denna kurs!

Bland de papper som jag har delat ut finns:
   Veckoschemat;
   Clas Löfwalls "Läsanvisningar"
   (inkluderande en ordlista, en rättelselista, och vissa tips inför den muntliga tentamen);
   Kimmo Erikssons och Svante Linussons skrift om bevisföring.



Skrivningen 18/8: Samtliga 3 skrivande kallas till muntlig tentamen, i rum 408, enligt nedan. Om dagen eller tiden inte passar, så kontakta mig omgående för att bestämma ny tid. M. R. och T. H. kan välja att tentera för VG.

Följande kallas till muntlig tentamen:
T. H.Fredag 25/8 kl. 10.00
A. L.Fredag 25/8 kl. 13.00
M. R.Fredag 25/8 kl. 15.30


Skrivningarna från 29 maj återlämnas tisdagen 13 juni kl. 15.00-15.15 i mitt arbetsrum (rum 408) eller efter överenskommelse. (De flesta har redan fått tillbaka sina skrivningar.)



För att bli godkänd på kursen måste du ju bli godkänd dels på skrivningen, dels på en muntlig tentamen som främst avser teoriavsnitten. Närmare information finns i "Läsanvisningar".

Den logiska strukturen är helt central i denna kurs. En sak som antagligen gör denna algebra mer "abstrakt" än den du har träffat på innan är att vi ofta bara använder ett litet antal egenskaper hos våra algebraiska strukturer, och därför får resultat som är sanna i väldigt olika situationer. Därför är det viktigt att aktivt tillgodogöra sig bevisteknikerna i kursen. Som en bra inledning bör du läsa avsnittet TO THE STUDENT i läroboken. Det är också därför jag delar ut Kimmos och Svantes papper.

Mer information kan komma här under kursens gång.

Läroboken är Abstract algebra (2'nd edition), av J. A. Beachy och W. D. Blair; utgiven av Waveland Press, Illinois, 1996; ISBN: 0-88133-866-4. Därifrån hittar man lätt rättelser utöver de som ges i "Läsanvisningar". På nätet kan man hitta en samling extra övningsuppgifter, som enligt uppgift uppskattades av en del studenter i höstas.



Jörgen Backelin


(Om du vill skicka elbrev till mig så kan du göra det här:

elpostadress: joeb@matematik.su.se.)



Åter till kurs- och tentamensinformation.