Uppgifter till lektionsomgång 3.

1. Avgör om följande matriser är inverterbara, och beräkna inverserna i förekommande fall.

A = ( \begin{matrix}3 & 2 \\ 8 & 5 \end{matrix} ); B = ( \begin{matrix}1 & 7 & 3 \\ 2 & 4 & 1 \\ −3 & 5 & 4 \end{matrix} ); C = ( \begin{matrix}1 & 1 & 3 \\ 2 & −1 & 11 \\ 5 & 7 & 12 \end{matrix} ); D = ( \begin{matrix}1 & 3 & 1 & 4 \\ 2 & 1 & 2 & 7 \\ 1 & 6 & 4 & 13 \end{matrix} ) .

Kontrollera att den eller de inverser du har räknat fram verkligen är inverser!

2. Invertera följande matris.

A = ( \begin{matrix}−2 & −3 & 1 & 13 \\ 3 & 10 & 2 & −11 \\ 1 & 3 & 0 & −5 \\ −4 & −10 & 7 & 33 \end{matrix} ) .

Kontrollera att den invers du har räknat fram verkligen är en invers!

3. Uppgift 3.5 i Tengstrand.

4. Uppgift 3.8 i Tengstrand

5. Uppgift 3.10 i Tengstrand

6. Uppgift 3.14 i Tengstrand